مدرک گرایی چالش امروز جامعه است/شناسایی نیروی کار نخبه در مسابقات آزاد مهارتی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان البرز، تقی غیاثی تبار، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۳۰ تیر تا ۶ مرداد ماه هفته ملی مهارت نامگذاری شده است، گفت: امسال، ۳۰ تیر روز مهارت، جهش تولید، گفتمان ملی، ۳۱ تیر […]
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان البرز، تقی غیاثی تبار، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۳۰ تیر تا ۶ مرداد ماه هفته ملی مهارت نامگذاری شده است، گفت: امسال، ۳۰ تیر روز مهارت، جهش تولید، گفتمان ملی، ۳۱ تیر روز مهارت، ملت، مجلس و ۱ مرداد، روز مهارت و دولت نامگذاری شده است.
وی ۲ مرداد را روز مهارت، مربی و نخبگان مهارتی، ۳ مرداد روز مهارت، خانواده، سرمایه انسانی ماهر، ۴ مرداد روز مهارت، خصوصی سازی، توسعه مشارکت های مردمی، ۵ مرداد روز مهارت، دانش آموزان، دانشجویان، سربازان وظیفه و ۶ مرداد را روز ملی کارآفرینی و آموزش های مهارتی عنوان کرد.
غیاثی تبار از آموزش ۸ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۳۰۳ نفر ساعت در سال گذشته خبر داد و افزود: از این میان، ۵ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۲۱۰ نفر ساعت مربوط به آموزشگاه های آزاد و مابقی در حوزه دولتی بوده است. در ۴ ماهه نخست سال جاری نیز با توجه به شرایط شیوع کرونا و محدودیت در برگزاری کلاس های حضوری ۹۵۸ هزار و ۴۸۶ نفر ساعت شامل ۵ هزار و ۸۴ نفر دوره در بخش دولتی آموزش صورت گرفته است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز با اشاره به اینکه آموزشگاه های آزاد نیز ۶۰۴ هزار و ۴۹۶ نفر ساعت شامل ۴ هزار و ۲۵۶ نفر را پوشش داده اند، مطرح کرد: در سال گذشته، ۴۱ هزار و ۸۶ نفر در سنجش صلاحیت و آزمون های مهارتی شرکت کردند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۸۸۵ نفر موفق به دریافت گواهینامه مهارت شدند.
وی اضافه کرد: در ۴ ماهه نخست سال جاری نیز، ۴ هزار و ۵۵۰ نفر به آزمون های کتبی معرفی شدند که از این تعداد ۳ هزار و ۲۵۰ نفر پذیرفته شدند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده تنها یک هزار و ۷۰۳ نفر موفق به شرکت در آزمون های عملی شدند تا گواهینامه های آنان صادر شود.
غیاثی تبار با اشاره به اینکه در شرایط کنونی آموزش های حضوری با محدودیت هایی مواجه شده اما سعی می شود از ظرفیت های موجود برای آموزش های مجازی استفاده شود، اذعان کرد: از ابتدای شیوع کرونا، آموزشگاه های فنی و حرفه ای البرز در راستای مسئولیت اجتماعی به صورت خودجوش اقدام به تولید ماسک، گان و البسه بهداشتی و حفاظتی کرده و در رزمایش کمک مومنانه نیز شرکت کردند.
بیشتر دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت هستند
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز یکی از چالش های امروز جامعه را مدرک گرایی برشمرد و با بیان اینکه بیشتر دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت هستند و همین امر موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه اشتغال شده است، اظهار کرد: آموزش های مهارتی می تواند زمینه خودکفایی، افزایش بهره وری و کاهش حوادث ناشی از کار را در جامعه فراهم کند.
وی یکی از اهداف این سازمان را ترویج فرهنگ مهارت آموزی توسط آموزش های مهارتی دانست و بیان کرد: طی تفاهم نامه ای میان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و استانداری البرز، پروژه اشتغال مهارت محور با محوریت استانداری و مشارکت دستگاه های اجرایی طراحی و در نخستین شورای مهارت استان در دی ماه ۹۸ رونمایی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
غیاثی تبار با اشاره به نقش محوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مشارکت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پارک علم و فناوری و صندوق کارآفرینی امید در این پروژه اضافه کرد: سه مسیر اشتغال در این پروژه دنبال می شود که یکی از آن ها مسیر استخدام محور است.
وی ادامه داد: تمام واحدهای صنفی و صنعتی و تعاونی ها که نیازمند نیروی کار ماهر هستند می توانند از طریق این پروژه نیروی کار خود را از میان مهارت آموختگان موجود انتخاب کنند یا سازمان فنی و حرفه ای براساس نیاز آن ها، آموزش های مهارتی مربوطه را به متقاضیان و کارجویان ارائه می دهد که طبق رایزنی های صورت گرفته، واحدهای جدیدالتاسیس دستگاه ها در اولویت قرار دارند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز مسیر دوم را مسیر خوداشتغالی محور برشمرد و افزود: یکی از ظرفیت های موجود که می تواند یاری گر حوزه اشتغال باشد، خوداشتغالی است که محدودیت هایی که در مسیر استخدام محور وجود دارد در این مسیر مشاهده نمی شود. در این راستا ۲۷ کارگاه آموزشی با رویکرد خوداشتغالی محور مشغول فعالیت هستند.
غیاثی تبار در رابطه با طراحی الگوی آموزشی خوداشتغالی محور گفت: افراد کارجوی دارای شرایط و انگیزه اشتغال شناسایی می شوند و پس از استعدادسنجی در مسیر شغلی مشخصی که بر اساس کسب و کارهای اولویت دار استان تعیین شده آموزش های مهارتی از مبتدی تا حرفه ای را فرا می گیرند و پس از طی کردن دوره مدیریت کسب و کار جواز کسب و کار آن ها صادر می شود.
وی اضافه کرد: یکی از ظرفیت های خوبی که در این حوزه ایجاد می شود پشتیبانی از این افراد است. طی تفاهم نامه ای که با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده و نیز مکاتبات استاندار البرز با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسهیلاتی به این افراد تعلق می گیرد تا بتوانند در رشته ها و کسب و کارهای مربوطه به اشتغال پایدار برسند.
اولین مرکز تخصصی کارآفرینی و کسب و کار تخصصی البرز راه اندازی می شود
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز مسیر سوم را کارآفرینی محور عنوان و مطرح کرد: اولین مرکز تخصصی کارآفرینی و کسب و کار تخصصی استان البرز در مرکز فنی و حرفه ای شهید رهبری در حال راه اندازی است. در این راستا افراد کارجوی مستعد کارآفرینی شناسایی و پس از استعدادسنجی در دوره های تخصصی کسب و کار و کارگاه های آموزش کارآفرینی جهت فراگیری مهارت شرکت می کنند.
غیاثی تبار ادامه داد: این افراد پس از گذراندن دوره های کارآفرینی از طریق شتاب دهنده ها مورد حمایت قرار می گیرند؛ اگر ایده ای داشته و قصد عملیاتی کردن آن را داشته باشند در طرح کارآفرینی مهارت بنیان فنی و حرفه ای شرکت می کنند و کارگاه های آموزشی در اختیار آن ها قرار می گیرد تا با نظارت مربیان بتوانند ایده خود را عملیاتی و کسب و کار موردنظر را راه اندازی کنند.
وی اذعان کرد: یکی از رویکردهای اصلی ما ارائه هدفمند آموزش های مهارتی که عمدتا پرهزینه هستند در حوزه اشتغال است؛ تغییر نگرشی که در آموزش های مهارتی صورت می گیرد به این صورت است که ما بتوانیم از فرصت های شغلی به مهارت برسیم یعنی براساس فرصت های شغلی و کسب و کارهای اولویت دار مهارت ها را طراحی، تدوین و اجرا کنیم.
کارجویان درخواست خود را در سامانه اشتغال مهارت محور ثبت کنند
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز با اشاره به طراحی و راه اندازی سامانه اشتغال مهارت محور بیان کرد: این سامانه قابلیت دارد که هم کارجویان و هم بنگاه های اقتصادی، واحدهای صنفی و صنعتی و تعاونی های نیازمند نیروی کار ماهر در سه مسیر مذکور و سه خوشه صنعت، خدمات و کشاورزی تقاضای خود را در آن ثبت کنند.
وی اضافه کرد: پس از ثبت تقاضای بنگاه های اقتصادی، سازمان فنی و حرفه ای پس از راستی آزمایی براساس مشاغل مدنظر متقاضیان با شرایط موردنیاز آن ها از نظر سنی، تحصیلی، جنسیت و …، در مرحله اول از میان مهارت آموختگان، افراد را معرفی می کند و در صورت عدم وجود نیروی کار میان مهارت آموختگان دوره های آموزشی مربوطه طراحی و اجرا خواهد شد.
غیاثی تبار اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای توانایی ارائه آموزش های مهارتی به صورت دوگانه را نیز دارد به این صورت که بخشی از آموزش در مراکز آموزش فنی و حرفه ای و بخش دیگر در محل کارخانه با نظارت و مشارکت کارفرما به نیروی کار ارائه شود تا فرد از روز نخست با انگیزه بیشتری در محل حاضر شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز اظهار کرد: به موجب این آموزش ها، بهره وری شرکت به دلیل استفاده از نیروی کار ماهر افزایش و وارد شدن صدمه به تجهیزات، ضایعات و نیز حوادث ناشی از کار کاهش می یابد و همچنین سطح واحدهای صنفی و صنعتی از نظر پایداری اشتغال و تامین نیرو بالاتر می رود.
وی از برگزاری مسابقات آزاد مهارتی خبر داد و گفت: در صورت تمایل واحدهای صنعتی به شناسایی نخبه مهارتی، سازمان فنی و حرفه ای می تواند مسابقه آزاد مهارتی خاص شرکت مربوطه را طراحی و برگزار کند تا نیروی کار نخبه مهارتی از این طریق شناسایی و جذب شود.
برگزاری نوزدهمین دوره مسابقات مهارتی
غیاثی تبار با اشاره به برگزاری آزمون های صلاحیت حرفه ای بیان کرد: در صورتی که شرکت ها و بنگاه های اقتصادی قصد داشته باشند از میان تعدادی از افرادی، نیروی کار ماهر را شناسایی کنند، آزمون های صلاحیت حرفه ای برای آن ها برگزار و افراد نخبه و صاحب صلاحیت متناسب با نیاز و نوع فعالیت واحد مربوطه شناسایی می شوند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز از برگزاری نوزدهمین دوره مسابقات مهارتی نیز خبر داد و با بیان اینکه ثبت نام شهرستانی این مسابقات انجام شده است، اظهار کرد: مسابقات استانی در مرداد ماه در صورتی که شرایط موجود بهبود یابد و امکان برگزاری مسابقات فراهم شود برگزار می شود. مقرر شده البرز میزبان سه رشته کنترل صنعتی، نجاری و کابینت مسابقه کشوری باشد.
انتهای پیام/