برقراری بیش از یک هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی کرج از ابتدای تیرماه تاکنون
علیرضا فتاح پور، مدیر بهزیستی کرج در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی جهان البرز با اشاره به اهمیت شکل گیری اورژانس اجتماعی و نقشی که در کمک به کنترل بخشی از آسیب های اجتماعی دارد، گفت: در دهه ۷۰ رشد آسیبهای اجتماعی و مراجعات به محاکم قضایی موجب شد راه اندازی مجموعه ای […]
علیرضا فتاح پور، مدیر بهزیستی کرج در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی جهان البرز با اشاره به اهمیت شکل گیری اورژانس اجتماعی و نقشی که در کمک به کنترل بخشی از آسیب های اجتماعی دارد، گفت: در دهه ۷۰ رشد آسیبهای اجتماعی و مراجعات به محاکم قضایی موجب شد راه اندازی مجموعه ای در سازمان بهزیستی در دستورکار قرار گیرد که بتواند در کنار کمک به حل معضلات ایجاد شده برای مردم آنها را از مراجعه به دستگاه قضایی بی نیاز کند.
وی با تأکید بر اینکه شکل گیری اورژانس اجتماعی بر پایه کم کردن فاصله میان خانه، کلانتری و سیستم قضایی شکل گرفته است، افزود: فعالیت این مجموعه در سال ۷۸ به همت سازمان بهزیستی آغاز شد. اورژانس اجتماعی در چهار بخش فعال شده است که بخش اول راه اندازی مراکز مداخله در بحران بوده که با هدف شناسایی افراد در معرض آسیب و کاستن از شدت بحران در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی ایجاد شده است.
فتاح پور با اشاره به شکل گیری پایگاههای خدمات اجتماعی در اورژانس اجتماعی و با بیان اینکه در قالب استقرار این پایگاه ها در حاشیه شهرها و سکونتگاههای غیررسمی مستقر خدمات موردی به مردم ارائه می شود، هدف از راه اندازی خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی را پاسخگویی به تماسهای استمداد جویانه در مورد همسرآزاری، کودکآزاری، معلول و سالمندآزاری، فرار دختران، کودکان خیابانی، خودکشی و خانوادههای در معرض طلاق برشمرد.
مدیر بهزیستی کرج با اشاره به فعالیت تیمهای سیار اورژانس اجتماعی در قالب ونهای ویژه به رنگ سفید و خطهای فعال مطرح کرد: این تیم های سیار نیز در موارد بحرانی و حاد، خدمات به موقع و تخصصی به شهروندان ارائه می کنند. اورژانس اجتماعی این شهرستان از اواخر سال ۸۴ آغاز به کار کرده اما گشت های سیار اورژانس اجتماعی در قالب چرخش ون های ویژه این مجموعه در سطح شهر تقریبا یک سال و نیم پس از آغاز به کار اورژانس اجتماعی در کرج دایر شد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اورژانس اجتماعی کرج با احتساب افراد فعال در محمدشهر و کمالشهر بالغ بر ۴۵ نیرو دارد، اذعان کرد: بر اساس آخرین آمار در تیرماه امسال روزانه ۵۰ تا ۶۰ تماس و از ابتدای تیرماه تاکنون بیش از یک هزار و ۷۸۰ تماس با این مجموعه برقرار شده است. فروردین و اردیبهشت ماه که با ماه های نخست شیوع کرونا در کشور همزمان شد، به صورت روزانه نیروهای اورژانس اجتماعی پاسخگوی حداقل ۲۰۰ مورد تماس تلفنی بوده اند.
مدیر بهزیستی کرج در ادامه بیشترین دلیل تماس های مردمی با شماره تماس ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در شهرستان کرج را نیاز به راهنمایی و ارجاع به مراکز درون سازمانی برشمرد و ادامه داد: به عنوان نمونه از مجموع یک هزار و ۴۸۰ تماس دریافتی از شهروندان، موارد مختلفی از جمله خشونت خانوادگی، کودک آزاری، اقدام به خودکشی و یا همسرآزاری مطرح شده است.
وی تخصص گرایی، هم افزایی، همگرایی و انجام کار تیمی را مهمترین عامل پیشبرد فلسفه وجودی اورژانس اجتماعی دانست و افزود: ضدعفونی کردن روزانه تمامی بخش های این مرکز، رعایت پروتکل های بهداشتی و تهیه ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای تمامی پرسنل این مجموعه و ضدعفونی کردن کل مرکز با مشارکت و همکاری نیروهای سپاه از جمله اقدامات انجام شده در زمان شیوع کرونا هستند.
وی با اشاره به تهیه و توزیع ۶۰۰ پک بهداشتی در سه مرحله میان کودکان کار و خیابان کرج بیان کرد: آموزش های لازم در مورد بیماری کرونا و جلوگیری از انتقال نیز به آنها ارائه شده است. اقدامات لازم جهت غربالگری افراد حاضر در خوابگاه تحت پوشش بهزیستی برای کنترل افراد حاضر در بحث بیماری کرونا با هماهنگی مرکز راست روش صورت گرفته و نصب بروشور با موضوع راه های پیشگیری از کرونا نیز در دستور کار قرار گرفته است.
انتهای پیام/